selalu kena ingat

banyak benda saya boleh buat
saya makan, saya tidur, saya cakap, saya baca, saya tulis, saya main dan saya lain-lain lagi.

tapi...
banyak juga benda yang saya kena ingat...

saya kena ingat, semua apa yang saya buat adalah Allah yang menggerakkannya.
kalau ada salah atau silap dalam tindakan saya, saya tidak boleh terus menerus menyalahkan diri saya.

saya kena ingat, sesuatu yang terjadi itu ada hikmah di sebaliknya.
barangkali saya tak terfikirkan hikmah kejadian pada ketika itu.

saya juga kena ingat, tiada yang lebih baik dari apa yang telah Allah takdirkan berlaku.
sungguh tidak elok jika saya asyik mengatakan "kalaulah...."

saya kena ingat sangat-sangat, Allah sedang mentarbiyah saya.
....setiap masa dan ketika, bukan masa ujian berat menimpa sahaja...

yang paling saya kena ingat,
Allah sentiasa bersama saya...

0 comments: