permata hati


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang...
Yang Maha Pemurah mengurniakan permata hati untuk saya di kala diri ini memerlukan...
Sungguh, tidak pernah saya menyangka, hadirnya mereka membawa seribu satu cahaya dalam hidup saya.

Siapa lagi jika bukan baby Jenna dan saudari seaqidah teristimewa saya... hihi you know who you are...

Biarpun kedua-duanya baru sahaja saya kenali, namun nikmat kasih sayang yang Allah kurniakan seolah-olah mencurah2 melalui mereka... Terasa hilang beban yang sarat di kepala setiap kali bersama kalian... Semoga kasih sayang keranaNya ini kan kekal biarpun jarak bakal memisahkan kami... Saya berdoa pada Dia agar kami kan bertemu semula di Jannahnya... Ameen.

Hari ini genap 6 hari saya menjaga bayi kecil 10 bulan itu... Terasa tidak cukup masa untuk saya update blog selalu macam dulu sejak adanya dia. Mana tidaknya, dia tidak boleh berenggang dari saya kecuali masa tidur... sayang sungguh saya pada dia ;)



Hari pertama

Risau juga saya untuk menjaga bayi sekecil ini!!! Saiz badannya tidak seperti bayi2 malaysia yang sihat sekali badannya. Jenna ini halus sahaja badannya, seolah-olah bayi 7 bulan. Ditambah dengan tiada pengalaman mengurus bayi sebelum ini, membuatkan saya agak gusar pada awalnya. Bagaimana hendak menukar lampin, membancuh susu, memberi makan dan mendodoikannya... Gelabah saya dibuatnya. Alhamdulillah ibu Jenna ada memberi sedikit tips kepada saya tentang pemakanannya dan juga sukatan bancuhan susunya.

Saya bawak Jenna stay di ruang tamu rumah kami @ igloo yang agak sejuk itu. Saya ambil heater dari bilik dilah untuk memanaskan ruang. Jenna nampaknya tidak kekok bersama saya. Saya biarkan dia berbaring di atas duvet yang dibentang di atas lantai... Namun, tangisannya memenuhi segenap ruang... Terpaksalah saya mendukungnya. Saya beri dia susu dan kemudiannya mendodoikannya di dalam bakul buaiannya... Alhamdulillah dia tertidur.

Jam 2 petang, Nik datang untuk melihat Jenna. Saya membangunkannya untuk menyuapnya makan. Beruntung juga saya Nik ada bersama. At least ada tangan lain yang dapat membantu saya menguruskan Jenna. Tambahan pula makcik Nik sudah berpengalaman menguruskan anak saudaranya sebelum ini. Alhamdulillah sesi penukaran nappy berjalan lancar. Tima kacih makcik Nik. Kalau tidak, tunggang terbalik jugak saya dibuatnya.

Usai menyalin nappynya, kami menyuap Jenna dengan nestum. Mudah sekali menyuapnya makan. Memandangkan Jenna berketurunan Arab, makanan yang ibunya sediakan pun adalah makanan asasi mereka. Terkejut saya pertama kali melihat roti pita, yougurt, dan cheese di dalam plastik bungkusan makanannya. Baru sepuluh bulan, dah makan roti pita.. huhu. bak kata macik dilah, "dia kemam2 je roti tu dalam mulut" gigi nya belum ada... ;)


alhamdulillah perjalanan hari pertama saya Allah mudahkan... semoga ia sentiasa dipermudahkan... thank you Allah for nikmat yang Engkau kurniakan...

(saya berniat untuk menulis pengalaman setiap hari menjaganya... tapi malam ini badan menuntut haknya untuk berehat awal kerana kepenatan di siang hari..)

insyaAllah saya akan tulis pengalaman2 manis itu... yang pasti tidak akan saya lupa sampai bila2 insyaAllah...


4 comments:

  norshazwani othman

26 November 2007 at 22:38

salam

kak!!!huhuhu..bestnye ade baby....kite insyaalah nak gi nots sabtu..tak tau dpt jumpe jenna ke tak...huuuu~

  nor dalila

27 November 2007 at 12:02

salam wani...

alamak, hari sabtu jenna takde... datang la jumaat tu, b4 kol 5...
dapat la jumpa nome2 ni ;)

  Anonymous

28 November 2007 at 10:37

jenna..jenna..
btol la kata org, bdk2 kecik ni pengubat hati..
subhanallah..

  nor dalila

28 November 2007 at 12:50

jenna bukan sekadar pengubat hati makcik dell, tapi pengubat hati makcik nik jugak kan...
huhu
sama2 kita doa jenna jadi anak yang solehah dan muslimah sejati...
ameen