catatan kembara .: a night before DC2SK :.


tajuk entry macam saya dah mengembara ke mana2 ntah... huhu padahal dekat je kembara tu. dari igloo ke gurun gobby... bunyi cam jauh tapi sebenarnya jalan kaki tak sampai 5 minit pun...

walaupun jaraknya dekat cepo-ot je, tapi banyak pulak ler perkara berlaku... tak sampai hati untuk tidak menulisnya di blog :D

.: kembara 1 :.

usai solat jumaat, saya dan nik pi makan chicken joes yang dah lama tidak kami kunjungi... rindu betul pada ayamnya walaupun boleh je bakar sendiri ayam kat umah. tapi mungkin yang saya rindui adalah kemesraan ketika makan, duduk bercerita update masing2 dan bergossip??? tak kot ;)
kenyang perut, nik menemani saya menyelesaikan sedikit urusan bank dan kemudian bergerak menuju rumahnya. selesai solat asar, kami bergerak ke rumah asmaa' untuk pick dia sekali membeli barang di asda. kira2 jam 630 petang, kami selamat pulang ke rumah. prepare makanan untuk DC2SK esok. yang paling menggembirakan, adik2 KPM raleigh ada bersama. (thanks for helping us a lot)... saya, afikah dan syahirah membasuh ayam manakala amirah pula membantu aini menyediakan isi roti john kami esok.

siap segala kerja, kami mula bergerak ke igloo untuk berehat. selesai bercerita panjang dengan aini dan adik2 tu, saya masuk ke bilik untuk merehatkan penat. tiba2, aini menjengah ke bilik menanyakan mana tomato dan salad untuk roti john esok... ARRRGGGHHHHH ada di rumah nik... terpaksa patah balik amik... huhuhu (ketika itu jam menunjukkan pukul 10 malam)

.: kembara 2 :.

saya bergegas untuk pergi balik ke gurun gobby aka umah nik. dengan suhu rendah nottingham pada malam hari, saya membungkus diri dengan jaket yang lebih tebal dari yang dipakai sebentar tadi. berjalan malam kadangkala menakutkan namun adakala menenangkan... malam ini terasa tenang sekali walaupun dihimpit kedinginan hawa. seperti yang diexpect, tak sampai 5 minit saya sudah tiba di kaki pintu rumah nik. loceng seperti biasa ditekan dan terpancullah nik di muka pintu menyambut saya.

saya ambil kunci kereta dan bonet kereta yang masih bersaki baki dengan barang2 shopping igloo saya geledah kononnya untuk mencari salad dan tomato. lain dicari lain pula yang diketemui... hasilnya saya berjaya mengeluarkan thai chili sos, teh, kopi, gula dan lain2 barang. terlupa langsung akan tomato dan salad. setelah melangkah 3 4 tapak dari umah nik, baru teringatkan salad dan tomato. haisshhhhh dah le barang2 di tangan dah berat, kena patah balik lagik :(

siap amik tomato dan salad (dalam peti ais rupanya), saya bergerak balik, bertekad untuk tidak berpatah balik ke umah tu... penat gak la dok ulang alik je kejanya... sehinggalah di pertengahan jalan, terlihat dari kejauhan akan seekor anjing yang besar tanpa diikat oleh tuannya. marah betul saya dengan tuannya. anjing tu kejenya dok menyalak je... huhu. mana mungkin saya yang penuh tangan kiri dan kanan dapat melalui depan rumah itu tanpa menggelabah. akhirnya, saya hanya berdiri kaku di situ, bawah tiang lampu menelefon kawan saya andai kata dia nak kuar rumah leh datang halaukan anjing tu. ngehehe.

malangnya dia tak jadi keluar rumah... maka tercegatlah saya di bawah tiang lampu bersama dengan titisan gerimis malam... sahabat2 saya yang baru tiba dari birmingham, satu kereta menyaksikan kejadian tersebut semasa melalui jalan itu... huhu kerana sedang bercakap di telefon, saya hanya membalas lambaian mereka dengan sorotan mata sahaja..




anjing cap inilah yang merenung saya di bawah cahaya lampu bertemankan gerimis malam...

seminit... dua minit... tiga minit... anjing itu masih di situ. duduk memerhatikan saya. kami saling membalas tenungan. mahu saja saya lalu jalan lain, tapi jarak perjalanannya akan menjadi berganda2 bersama dengan beban yang ada di tangan. akhirnya setelah berputus asa, anjing itu kembali kepada tuannya, membiarkan saya melalui jalan itu dengan sedikit aman... (masih takut2 sebab anjing itu masih di sekitar kawasan itu, cuma jaraknya yang jauh sedikit berbanding tadi)

tiba di rumah, barang-barang yang berplastik-plastik tu saya simpan di dapur. kot yang membungkus tubuh disangkut, dan lelah berjalan dilepaskan... tidak sampai 10 minit, nik menelefon lagi...
"dell, letak kat mana kunci kereta...?"
saya seluk poket kot yang bergantung...
AARRGGGHHHHHH...
maka dengan tertinggalnya kunci kereta pada saya, maka genaplah kembara ke gobby sebanyak 3 kali kerana perkara2 kecil disebabkan oleh kecuaian saya... huhu

.: kembara 3 :.

saya dah malas berjalan kaki ke gobby walaupun dekat cepo-ot... lalu saya naik basikal kesayangan ke sana meredah kesejukan malam... alhamdulillah keadaan sangat tenang dan damai... sampai di umah nik aka gobby, seperti biasa loceng ditekan... terdengar panggilan di balik pintu yang menjemput saya masuk...tapi apakan daya, saya datang berkenderaan... ;) malas nak parking...
kalau tak, boleh jugak pekena air bandung segelas dua.
ahahah...
tamat sudah kisah pengembaraan sinbad...
eh silap... pengembaraan satu malam saya...

entah apa la yang saya tuliskan ni... huhu mungkin luahan perasaan sebenarnya nih...


moral: jangan cuai, kelak menyusahkan diri sendiri ke sana ke mari....



2 comments:

  huda

13 November 2007 at 23:11

gong2 ni baek la..die mmg suke tego org lalu dpn umah die tu..ely amat suke die..tp kalo g peluk die sejuk lak nk mandi air tanah

  nor dalila

14 November 2007 at 23:15

hahaha. gong2 tu baik siang hari je kot. malam tu koje menyalak je. tu yang kita diam terpaku...