dubu dubu toOor - itu bunyinya burung kenari

alhamdulillah Allah kurniakan hari yang ceria kepada saya hari ni walaupun Dia tarik sebentar sebelah pendengaran saya.

seawal pagi, hari saya sudah diceriakan oleh suara kanak-kanak yang saya kira membuatkan saya tidak sabar untuk berjumpa jenna hari itu. suara kanak-kanak itu datangnya dari lagu yang dikirim oleh salah seorang sahabat seaqidah saya. jzkk..

sehingga ke malam ini (saat saya menulis entry ini) lagu itu masih lagu dimainkan oleh windows media player. saya ada juga melihat kepada terjemahan liriknya, membuatkan saya cukup suka akan lagu itu :D

bagi yang berminat untuk mendengar lagu burung kenari tu, bolehlah ke multiply saya yang baru dibuka. hihi

http://dalila85.multiply.com/music

tajuk lagu tu kinar... oleh ebdaa band... di bawah ini liriknya beserta terjemahan

lirik bahasa arab untuk semua :

شوفتـــــــــوا الكنـــــــار دوبـو ..دوبـو طــار
صوته أحلـــى صوت و اسئلــــــوا الأشجار

أحــلى ســــــلام و أحـــــلى انـسـجــــــام
يــا عـمــــر الــــورود فـي أحـــلى نـهــــار
عــنـدي كــــــلام عــايـــــــز اهـــتــمـــــــام
يـــا ضـــيّ الـوجــــود يــــا إنـتو الصغـــــــار

ربي الجليـــــل خــلّى الصــــوت جميـــــــل
و أنــا مـــش بــخــيــــــل رايــح كـــــــل دار
أشــــــدو و أطـــيـــــــر و أزور الغــديـــــــــر
و أنـــــا لــــو صغـيـــــر عــمـــلي كــبــــــار

دايـــمـــــــاً أقــــــــول ســـبـــحـان الكـريــم
سبـحــــــان العظـيــــــم أســـعِـــد الأزهـــار
وقــتـــي ثـــمــيـن عـــــــــزمي مــا يلــيـــن
و المولى المعـين يــرزقـــنـــي الـثـمـــــــــار

وانـتـوا كــمــان ســـمّـــــــــو بالـــرحــمـــــن
وأسعــدوا الأوطــان خلـــيــــكم شطـــــــــــار
ابنــــوا الحيــــــاة و اكــسـبــــوا الأوقـــــــــات
الّلي وقـــــتـــه فـــــــات بيفـــــــوتو القطــــار


terjemahannya:

adakah kamu tengok burung kenari, dubu dubu tor (bunyi burung dalam bahasa arab)
suaranya sangat merdu, tanyalah pokok (kalau tak caya)

Salam termanis dan ukhuwah terindah
wahai bunga yang cantik di tengahari
aku ada benda nak cakap ni, dengar baik2 tau
wahai dhub (abende ni eh) wahai kamu semua yang comel (kecik)

Rabbul Jalil menganugerahkan suara merdu
Aku tak bakhil, aku pergi semua rumah
Aku menyanyi dan terbang dan aku ziarahi tekukur (ghadir tu sofirah, tekukur kan che mi?)
walaupun aku kecil, tapi amal aku seperti org besar

Aku selalu ucapkan Subahanal Karim
Subhanal Azim, bunga yang plg bahagia
waktuku berharga, azamku takkan senget (tegak sokmo)
dan Tuhan membantu, dan merezekikanku buah2an

Dan kamu semua juga diberi nama oleh Ar-Rahman
Dan negara berbahagia jadikan diri kamu semua terbilang
Binalah hidup dan kaut semua waktu
Siapa yang luput waktunya, terlepas keretapi

(lirik n terjemahan saya amik di http://waruza.multiply.com/music/item/145




0 comments: