hello...siapa di talian?

Bismillahirrahmanirrahim...

Akhir-akhir ni, saya selalu sahaja menghadapi masalah dengan bil-bil telefon saya... kalau setakat terlebih £4 ke £5, saya ok lagi, tapi ada sekali tu, terlebih2 sampai kena bayar £110... huhu. Yang penatnya bila nak call customer service. Paham-paham sajalah bila bercakap di talian telefon dengan orang sini... Selalu sangat 'sorry' nye... Kita susah nak paham dia punya pelat, dia pun tak paham kite cakap... Penat jugaklah untuk memahami dan memahamkan...

Kebiasaan bila call customer service, yang mengangkatnye adalah mesin automatik...
Kalau Vodafone, terdengarle mesin perakam suara tu berkata "Hi, i'm Vicky, welcome to Vodafone. i just need you to enter you password or pin number. You have 4 options here. If you want to..." lebih kurang camtu la...

Kalau O2 pulak, "Welcome to the O2 UK base customer service center. O2 is commited to deliver the best customer experience to you therefore your call may be recorded for quality and training purposes"... Panjang jugak mesin tu membebel...

Nak dapat bercakap dengan orang sebenarnye (operator) bukan senang sebab nak menunggu talian disambungkan dari mesin ke operator pun agak lama. Sambil-sambil nak menunggu dapat cakap dengan operator, dapat le dengar lagu entah apa2 yang amat le bosan sampai boleh nak tido bila dengar. Kalo tak lagu, dia bagi kita dengar iklan-iklan dia. Nak promote ler tu...



Bila dah dapat bercakap dengan operator mereka, kena perkenalkan diri ler pulak. Tak cukup dengan bagitahu nama, kena passcode la, confirmkan address and date of birth n etc. It's a very long process untuk dapat bercakap dengan operator dan bagitahu dia what's the problem we are facing on. Itu pun nasib baik kalo operator tu angkat, kalau tengah talian sibuk, alamatnya cubalah sekali lagi sampai dia angkat... Kita pun dah naik tension masa tu....

Baru-baru ini ada terbaca blog seorang sahabat pasal telefon-telefon ni la... menarik sangat sebab ada satu talian ni katanya tak perlu pun kita nak dengar mesin perakam otomatik membebel sebelum talian disambungkan. Talian ni bila kita call, terus direct to yang dipanggil. Tak perlu menunggu langsung.

Kalau macam service provider O2, customer service nyer ada masa2 tertentu. Kalo call luar waktu, maka terdengarlah mesin perakam suara tu bagitau sekarang di luar waktu perkhidmatan... "At this time, we are only provide emergency service"... huhu

Tapi, untuk talian yang satu tu, tak perlu menunggu waktu perkhidmatan ke weekdays ke apa ke. Anytime anynetwork bak kata orang. Free tu memang confirm free. Dah le dapat call direct. Takde sekat-sekat, putus-putus ataupun masalah tak paham apa operator cakap atau memahamkan dia apa kita cakap. Cakap je bahasa apa yang kita boleh cakap. Semuanya difahami.

Hebat kan! Cambest je talian yang satu ni. Talian apa la agaknya ek...

Jawapannya, talian doa... Kat bawah ni adalah yang dicopy paste from blog kawan saya tu... moga sama2 ambik manfaat...

Bayangkan pada saat kita berdoa, kita mendengar....:

"Terima kasih, Anda telah menghubungi Rumah Allah ".
Pilih salah satu:
* Tekan 1 untuk 'meminta'.
* Tekan 2 untuk 'mengucap syukur'.
* Tekan 3 untuk 'mengeluh'.
* Tekan 4 untuk 'lain-lain permintaan'."

Atau, bagaimana jika Malaikat memohon maaf seperti ini:
"Saat ini semua malaikat sedang membantu pelanggan lain. Sila tunggu. Panggilan Anda akan dijawab mengikut giliran."

"Untuk pertanyaan mengenai hakikat syurga & neraka, sila tunggu hingga Anda tiba disini!!

Bolehkah Anda bayangkan ketika berdoa, Anda mendapat respon seperti ini:
"Jika Anda hendak berhubung dengan Malaikat Jibril, tekan 1. Dengan Malaikat Mikail, tekan 2. Dengan lain-lain Malaikat, tekan 3. Jika Anda ingin mendengar sari tilawah semasa Anda menunggu, tekan 4."

Atau Anda juga boleh mendengar ini :
"Komputer kami menunjukkan bahwa Anda telah membuat panggilan sebanyak satu kali pada hari ini. Sila cuba kembali esok hari." atau, "Pejabat ini ditutup pada hujung minggu. Sila hubung kembali pada hari Isnin selepas pukul 9 pagi."

Alhamdulillah, Allah SWT mengasihi kita, Anda dapat menelefon Nya setiap saat!!! Anda boleh memanggilNya pada bila-bila masa saja dan Dia mendengar Anda. Apabila memanggil Allah, Anda tidak akan mendapat nada sibuk. Allah menerima setiap panggilan dan mengetahui siapa pemanggilnya secara peribadi.

Ketika Anda memanggil, gunakan nombor utama ini: 24434
2 : solat Subuh
4 : solat Zuhur
4 : solat Ashar
3 : solat Maghrib
4 : solat Isya

Info selengkapnya ada di Buku Telefon berjudul "Al-Qur'anul Karim & Hadis Rasul"
Hubungan secara terus, tanpa Operator, tanpa Perantara, tanpa bayaran.
Nombor 24434 ini memiliki jumlah saluran yang tak terbatas dan dibuka 24 jam sehari 7 hari seminggu setiap hari sepanjang tahun !!.

Allah answer prayers in 3 ways:
1. He says YES and gives you what you want
2. He says NO and give you something better
3. He says WAIT and give you the best..in his own time..

2 comments:

  fatihah

29 October 2007 at 20:10

salam... menarik2....hehe

  Muhammad Teja

29 October 2007 at 22:13

se-alma meter.. tekun usaha jaya.. selamat menempuh kehidupan penuh dengan ujian dengan peliharaan Tuhan.