sebuah pengakhiran

Satu tabiat ketika saya sedang enak-enak mentelaah pelajaran di musim peperiksaan adalah mengunyah makanan-makanan ringan seperti biskut, keropok-keropok goreng ataupun mengumam gula-gula. Satu hari ketika kunjungan seorang sahabat bersama anak-anaknya, saya terpandang akan biskut yang menjadi kunyahan anak-anak tersebut. Biskut yang menjadi pujaan ketika saya kecil hinggalah hari ini-biskut ice cream, yang mana gula di atas biskut itu seolah-olah berbentuk ice cream.

Terkenang kisah sewaktu kecil setelah biskut tersebut berada dalam genggaman. Saya hanya akan memakan gulanya sahaja dan meninggalkan biskutnya terkontang kanting di dalam plastik. Tanpa saya sedari tabiat itu terbawa-bawa sehinggalah saya dewasa. Hehehe. Tetapi, semenjak dah besar panjang ini, saya akan cuba memakan biskutnya jugak instead of meninggalkannya begitu sahaja kerana tidak mahu membazir. Pernah saya makan gulanya sahaja ketika rumah terbuka hari raya keluarga angkat saya tahun lepas, sudahnya saya disamakan dengan anak kecil sahabatnya yang berusia 4 tahun yang sedang makan gula biskut itu bersama-sama saya. Huhuhu.

Jika di malaysia biskut ice cream tu dijual mengikut timbangan (biasanya di kedai-kedai runcit), di sini pula ia dijual dalam peket-peket kecil yang mudah dibawa ke mana-mana. Bagi kanak-kanak, isi biskut yang terdapat dalam peket mini itu mungkin mencukupi. Namun bagi saya, saya pasti akan menghabiskan dua ke tiga peket dalam satu masa. Tentunya stok biskut itu di dalam bilik saya juga berpeket-peket.

Suatu hari, ketika sedang asyik menelaah pelajaran sambil mengunyah biskut ice cream kegemaran, tiba-tiba saya tersentak apabila menggagau peket biskut tersebut. 'Alamak...dah habis la pulak...' Terlupa pulak untuk saya mengupdate stok biskut itu akibat sibuk menghadapi peperiksaan. Sudahnya, hanya peket biskut yang kosong isinya bersama saya. Padahal pada masa itu saya langsung tidak bersedia untuk berhadapan dengan kehabisan biskut itu. Kebiasaannya, jika sesuatu makanan saya sudah hampir habis, saya akan makan dengan perlahan-lahan dan menikmati makanan itu dengan sepenuh hati saya. Itulah yang menyumbangkan kekecewaan saya apabila biskut ice cream itu dihabiskan tanpa saya sedari.

Hilang mood saya untuk meneruskan study pada ketika itu. Terus duduk di meja study sambil merenung jauh. Masih cuba menerima kenyataan akan kehabisan biskut saya itu. Satu rasa tanpa saya sedari menyerap masuk ke dalam hati. Andai kehabisan kecil sebegini saya sukar untuk menerima, bagaimana pula dengan sebuah penghabisan usia saya yang entah tidak tahu bila. Sebuah pengakhiran yang pasti akan datang jua kepada semua makhluk yang bernyawa.

Jika saya tidak bersedia menghadapi kehabisan biskut yang kecil kesannya pada hidup saya, adakah saya sudah benar-benar bersedia menghadapi pengakhiran besar yang pasti. Nauzubillahi min zalik. Takut saya memikirkannya. Takut saya memikirkan amalan yang tidak seberapa, dosa-dosa selama ini dan juga amanahNya yang masih belum tertunaikan. Sudah cukupkah amal ibadat untuk dibawa bersama berhadapan denganNya? sudah terjalankah amanahNya sebagai khalifah di bumi ini? satu muhasabah yang cukup menggetarkan hati saya petang itu.

Penat mengulangkaji, saya duduk menghadap komputer riba. Ada link youtube yang kawan saya hantarkan melalui sistem pesanan yahoo. Tanpa teragak-agak, tangan saya pantas menghalakan pointer ke link tersebut dan terjelmalah tetingkap untuk sebuah video yang sungguh berkaitan dengan kejadian yang menimpa saya seketika tadi. Video tentang sebuah kematian... Cukup menginsafkan...

0 comments: